کد مطلب:223185 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:261

بقعه إمام رضا دیمی

بقعه إمام رضا دیمی

در جنوب شهر شوشتر، پس از خرابه های حصار شهر، در پشت بقعه امامزاده عبد اللّه، كمی دورتر از پلهای شاه علی و لشكر، بقعه إمام راضاعلیه السلام دیمی واقع ( دیار شهریاران، بخش أوّل، 4/1 - 583 و علیه السلام علیه السلام علیه السلام ؛ ابن بطوطه، سفرنامه، 202/1. )

است، ابعاد بقعه 8 * 10 متر است و بقعه یك اتاق كوچك است كه در سمت جنوب آن آثار محراب كوچكی با گچبری سبك صفوی یا اوایل قاجار كه جلوه ای دارد باقی مانده است. گنبد بقعه میل مضرس است كه شش طبقه دارد و بر فراز آن علمك كوچكی از كاشی نصب است.

بنا تاریخ و تزیینی ندارد، شیخ شرف الدین شوشتری این بقعه را در ردیف پنجم یادداشتهای خطی خود ذكر نموده و نوشته است: «دیم» به كسر دال و سكون یا و میم، به لفظ شوشتری جای بی آب را گویند. در شوشتر سه بقعه به این نام هست و مردم معتقدند حضرت رضاعلیه السلام از شوشتر برای مسافرت عبور كرده و این سه محل مكانهای توقف آن حضرت است، ولی احتمال دارد منشأ آنها «خواب» باشد...

( دیار شهریاران، بخش أوّل، 1/علیه السلام علیه السلام علیه السلام . )

أحمد اقتداری، مؤلف دیار شهریاران می افزاید، مسافرت حضرت رضاعلیه السلام از طریق اهواز به خراسان، تا اهواز معلوم است ولی از اهواز به شوشتر معلوم نیست، شاید از راه دیگر رفته باشند و مرحوم سیّد عبد اللّه شوشتری مؤلف تذكره شوشتر این كلام را به عوام نسبت می دهد و خودش اعتنایی به آن نمی كند.